Vitriol: Art and its Discontents

2016 AHGSA (Art History Graduate Student Association) Annual Conference
March 11 - 12, 2015, Concordia University, Montreal 

Keynote Address: Robin Tewes
Artist and Activist, Full Professor of Fine Arts, Pace University, New York
March 12, 6:00 pm

français suivra

The Art History Graduate Student Association of Concordia University is proud to present our 10th Annual Graduate Conference, Vitriol: Art and its Discontents.
 
Affect. Disaffection. Protest. Passion. Provocation. Subversion. Irony. Sarcasm. Camp. This conference will focus on all of those objects that polarize opinion, set conversation alight, and challenge discourse in new and interesting ways. 2015 has seen a number of incidents call into question the ways we think about art. From the "Renoir Sucks at Painting" protests to a small child accidentally punching a priceless painting in Taiwan, art has taken a literal "beating." What happens when we slay our sacred cows? Can we really critique the art historical canon without throwing Leonardo or Michelangelo under the proverbial bus? And what role does strong emotion play into how we understand, interpret, and describe art?

Presentations will be made in English or French

This symposium is made possible by the efforts of members of the Concordia Art History Graduate Student Association. Financial and institution support is provided by the Concordia University Department of Art History, Concordia Council on Student Life, Faculty of Fine Arts Dean's Discretionary Fund, Concordia University School of Graduate Studies Graduate Community Building Fund, and the Topological Media Lab.

All presentations are free and open to the public.

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AHGSA, l’association des étudiants du troisième cycle (Master et Doctorat) en Histoire de l’Art de l’Université Concordia est fière de vous presenter le dixième édition de sa conférence annuelle, intitulée « Au vitriol : l’art et ses contrariétés ».

Ironie, sarcasme, provocation, subversion, et désaffection… Cette conférence se focalisera sur les objets qui polarisent l’opinion et mettent au défi les discours théoriques par des biais intéressants et novateurs. L’année 2015 a vu un nombre important d’incidents questionner notre manière de penser l’art. Du mouvement Renoir Sucks at Painting (qui pourrait être traduit en français par « Renoir craint en peinture ») et ses manifestations devant de grands musées américains comme le Musée des Beaux-Arts de Boston en octobre 2015 au jeune enfant abimant accidentellement Fleurs de Paolo Porpora au Huashan 1914 Creative Park à Taiwan en août, l’art a littéralement battu nos vaches sacrées. Pouvons-nous réellement critiquer les canons de l’histoire de l’art sans poignarder dans le dos de Léonard de Vinci et Michel-Ange ? Quel rôle jouent les émotions lorsque nous décrivons et tentons de comprendre et d’interpréter l’art?
 
Notez que les présentations auront lieu en anglais et en français.
 
Ce symposium est rendu possible par les efforts des membres du Concordia Art History Graduate Student Association. Nous tenons également à souligner le support généreux des instances suivantes. Premièrement, à l'interne: Concordia University Department of Art History, Concordia Council on Student Life, Faculty of Fine Arts Dean's Discretionary Fund, Concordia University School of Graduate Studies Graduate Community Building Fund, et le Topological Media Lab.
 
Veuillez notez que les présentations sont gratuites et ouvertes au public.